NFC wordt al lang toegepast binnen bedrijven
Een van de bekendste toepassingen met NFC is de toegangspas.

Je pas haal je langs de paslezer, deze leest dan (o.a.) het unieke nummer (UID) van de NFC-chip uit. Het UID is toegewezen aan een persoon in een database, na controle van dit UID wordt je toegelaten (of niet) en vervolgens geregistreerd als ‘aanwezig’.
Sterk groeiende trend
Ook veel mobiele telefoons kunnen tegenwoordig NFC-chips uitlezen. Dit biedt bedrijven veel nieuwe mogelijkheden voor interactie met klanten, bijvoorbeeld door een weblink te plaatsen in de NFC-chip waardoor de ‘uitlezer’ de betreffende (product)pagina direct op zijn mobiele telefoon in beeld krijgt.
En QR-codes dan?
De QR-code wordt niet alleen voor identificatie van een product gebruikt, maar ook als marketinginstrument. Vooral op dat laatste vlak heeft NFC het overgenomen van de QR-code. De NFC-tag hoeft niet in het ‘zicht’ te zijn en kan zonder starten van een app of camera in een fractie van een seconde gelezen worden. Bij de QR-code daarentegen moet de gebruiker eerst een foto maken van de code voordat deze door een app wordt verwerkt, de QR moet hiervoor goed leesbaar en duidelijk zijn. Ook in de beveiligingsbranche (beveiligingsrondes) worden steeds vaker de QR-codes vervangen door NFC-tags.

Ook is NFC toe te passen in producten, zoals o.a. met 3D-printers, of soms zelfs in bijvoorbeeld spuitgietwerk. Denk ook aan relatiegeschenken waar een NFC-tag in is aangebracht. Sleutelhangers met je bedrijfslogo met in de NFC-chip een webadres van je bedrijf of product zijn een bekend voorbeeld.
In de marketing en reclame wordt een NFC-tag vaak voorzien van een webadres naar de website van je bedrijf.
Visitekaartjes kunnen digitaal opgeslagen worden in een NFC-chip in het vCard-format. Zo is het mogelijk een NFC-tag in, of op een bedrukt kaartje te verwerken. Vervolgens kan deze tag geprogrammeerd worden met een vCard.
Als bijvoorbeeld dit label aan een tafel hangt, kan de klant natuurlijk zeer beknopte info lezen op het label. Nadeel is echter dat hij of zij deze informatie niet kan opslaan (afmetingen, materiaal en prijs) en er ook geen afbeelding van heeft. Als de klant over de aankoop thuis wil nadenken ontbreekt dit alles. De geïntegreerde NFC tag leidt zijn of haar telefoon naar de productpagina van de tafel met tevens diverse afbeeldingen, afmetingen, bestelnummer en andere specificaties. Er kan mogelijk zelfs meteen op de pagina besteld worden. Ook kan de klant de pagina als favoriet opslaan.
Vooral voor de bediening van bijvoorbeeld tablets (met NFC-functionaliteit) en mobiele telefoons.
ongressen of andere evenementen geldt hetzelfde: als vooraf een registratie van de gebruikte kaarten heeft plaatsgevonden is exact te zien wie wanneer en wat heeft bezocht.
In principe kan dit heel eenvoudig, bijvoorbeeld met een ID-Collector, deze scant de tags als de beveiliger op de locatie aangekomen is en slaat dit op in het geheugen (eventueel met datum, naam en tijd). Bij terugkomst van de ronden kan de reader op de pc uitgelezen worden, zodat alle gegevens geanalyseerd kunnen worden.